Nem csak a gyerekeknek, de a szülőknek is kihívás egy új tanév kezdete. Hogyan segítsünk gyermekünknek a tanulásban?
Szeptemberben sok gyerek számára kezdődött el az iskola. Nem csak a gyerekeknek, de a szülőknek is kihívás egy új tanév kezdete. Hogyan segítsünk gyermekünknek a tanulásban? Kutatások bizonyítják, hogy az ún. munkamemória döntő tényező a gyerekek tanulmányi eredményeiben, beleértve az olvasást.
A munkamemória olyan rövidtávú emlékezet, ami az információt rövid ideig (néhány másodperc vagy perc) megtartja és manipulálja, valamint az a képesség, ami segít az adott feladatra összpontosítani és kizárni a figyelmet zavaró tényezőket. Azoknál a gyermekeknél, akik küszködnek az olvasással vagy nehezükre esik megbirkózni a bonyolultabb iskolai feladatokkal, a túlterhelt munkamemória is állhat a háttérben.
A Luxemburgi Egyetem kutatói Brazíliában végeztek egy kísérletet, melynek eredménye szerint a munkamemória szoros összefüggésben áll a tanulmányi eredményekkel. A vizsgálat célja az volt, hogy megtalálják azokat a kognitív készségek, amelyek segítenek a tanulásban. A kísérletben részt vevő gyerekeknek megmérték az IQ-szintjét, és vizsgálták azokat a végrehajtó funkciókat, amelyekkel szabályozni tudják a gondolataikat, cselekedeteiket (pl.: hogyan tárolják el a különböző információkat, mennyire figyelnek, mennyire tudnak váltani különböző gondolatok között). Az eredményeket ezután összemérték a gyerekek matematika, olvasás, helyesírás és tudomány témakörben végzett teljesítményével.
A vizsgálat eredménye szerint azok a gyerekek – az IQ-szinttől függetlenül – teljesítettek jobban minden téren, akiknek a legfejlettebb volt a munkamemóriája.
A vizsgálat konklúziója: a hosszas, összetett tanári instrukciók és a bonyolult feladatok túlterhelhetik a munkamemóriát. A gyerekek gyakran arra kényszerülnek, hogy új információkat raktározzanak el, miközben megterhelő tevékenységet végeznek. Mindez a feladatok félreértéséhez, elmulasztásához, a tanulási lehetőségek mellőzéséhez és gyengébb teljesítményhez vezet.
A projektvezető, dr. Pascale Engel de Abreu véleménye szerint a tanárok ritkán gondolnak a gyenge munkamemóriára, mint a gyengébb teljesítmény kiváltó okára. Az alacsony műveltség, a rossz iskolai teljesítmény és a szegénység sajnos egymást erősíti, egy ördögi kört képeznek. Akkor van esélyünk segíteni ezeken a gyerekeken, ha időben felismerjük a probléma okát és megfelelő mentális eszközöket biztosítva könnyebbé, élvezetesebbé tesszük számukra a tanulást. – tette hozzá de Abreu.
Keretes:
Néhány egyszerű, és játékos módszerrel kisebb nyűg lesz a tanulás, és tovább megmaradnak a tárolt információk. Lássuk, mik ezek!
healthcanal.com; bien.hu;
Kapcsolódó cikkek