Leküzdhető a szorongás? Dr. Pető Csilla klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológust, pszichoterapeutát kérdeztük.
A teljesítményrontó szorongás elvonja a figyelmet a feladattól, ezáltal a stressz, a szorongás kerül előtérbe, tanácstalanná válik a fiatal, úgy érzi, alkalmatlan a feladatra. Mit tehet a szülő és a pedagógus ilyen helyzetekben? Leküzdhető a szorongás? Dr. Pető Csilla klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológust, pszichoterapeutát kérdeztük.
A debilizáló szorongás gyerekkorban és felnőttkorban is előfordulhat, személyiséghez kötött, teljesítményrontó szorongásnak is nevezzük. Tulajdonképpen a lámpaláz egyik formája, amely rontja az ember képességeit – mondja dr. Pető Csilla klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus. -Bizonyos teljesítményhelyzetben, például dolgozat vagy vizsga előtt, színészeknél fellépés előtt jelentkezik a lámpaláz, ilyenkor megnövekszik az aktivációs szint. Gyakran mondja is a színész, hogy ha nincs lámpaláza, nem tud jól teljesíteni a színpadon. Ez az optimális szint. A másik változat, amikor erősebb a szorongásra való hajlam, nagyobb a feszültségi állapot, és létrejön a debilizáló szorongás. Ilyenkor azt sem tudja megcsinálni a fiatal, amire egyébként képes lenne, tehát felkészült a vizsgára, de hiába tanult, nem tudja megírni a dolgozatot, nem tud levizsgázni. Olyan erős a teljesítményszorongás, hogy minden más háttérbe szorul, és leblokkol. Ilyen helyzetben testi tünetek (pl. orrvérzés, szédülés, hasmenés) is kialakulhatnak.
Mi áll a háttérben?
Személyiség függvénye, hogy mennyire hajlamos az egyén a szorongásra, illetve milyen mértékben lehet oldani azt. Lehet például veleszületett hajlam, vagy később, gyermekkorban is kialakulhat. A szülők által követelt túlzott elvárások miatt is létrejöhet a fokozott teljesítményszorongás.
Nyugtató helyett relaxáció!
Bármilyen olyan módszer, amivel csökkenthető a szorongás és a feszültség, megoldást jelenthet, vizsgahelyzetben azonban nem jó ötlet az alkohol, mert amennyire oldja a feszültséget, úgy gátolja a memóriát. A szorongáscsökkentő, nyugtató készítmények sem jelentenek megoldást, mert lecsökkentik a stressz szintjét, de nem segítik a memóriához való hozzáférést. Ezek helyett hosszú távon érdemes megtanulni olyan módszereket, amelyek csökkentik a szorongásra való hajlamot, illetve alkalmazhatóak egy-egy teljesítményhelyzetben is. Ilyen például a relaxáció.
A Diákrelaxáció elnevezésű 60 órás, két szakaszból álló képzést pedagógusoknak és mentálhigiénés szakembereknek indítottuk a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesületnél. Ennek végén a pedagógus jogosultságot és képesítést szerez a relaxációs módszerek iskolai alkalmazására – avat be a részletekbe Pető Csilla, aki a tanfolyam egyik kiképzője.
Amennyiben azt látja a diák, hogy a tanár barátságos, türelmes, szünetre küldi, segítő kérdéseket tesz fel neki, akkor bizonyos esetekben oldódik a szorongás és előhívható a memóriában tárolt emlék.
Önmagunk is sokat tehetünk!
Fontos kérdés, ki, hogyan éli meg a teljesítményhelyzetet. Ha úgy gondolja a diák, „az élete függ” a vizsgától, akkor feszülten, szorongva megy be a tanterembe, de ha úgy áll hozzá, hogy ő megtanulta, felkészült rá, megtette, amit kellett, ráadásul meg van a sikerre való beállítódás, akkor kevésbé lesz meghatározó a szorongás. Ez fejleszthető pedagógusok és pszichológusok segítségével, illetve sokat tehet a szülő is, ha időt, energiát fordít a problémára.
Az egyesület címe:
http://www.relaxacio.hu/egyesulet-tortenete/
Tóth András újságíró
Kapcsolódó cikkek